Citeste cartea Nuvele si schite de Emil Garleanu

Citeste online cartea "Nuvele si schite" scrisa de Emil Garleanu






Citeste si Din lumea celor care nu cuvanta

Fragment din schita "Tată" de Emil Gârleanu

— Te miri de ce mă găseÅŸti mâhnit? mă întrebă prietenul meu, în ochii căruia căutam cercetător.

Iar după câtăva vreme adăugă:

— Mi-au plecat toÅ£i copiii la Å£ară. Am rămas eu cu nevasta.

După ce spuse acestea, căzu pe gânduri. M-am uitat din nou în ochii mari, adânci, umeziţi de stropul lacrimii sfărâmat în repedele clipit al genei. N-am mai spus nici o vorbă. Mă gândeam la omul acesta potolit, mulţumit în mijlocul alor lui, lângă nevasta pe care o iubea mai presus de orice, alături de copiii fără de care nu putea trăi. Ce rar se găsesc oamenii aceştia şi cât n-am da să schimbăm, măcar pentru un an din traiul lor, întreaga noastră viaţă răvăşită, viaţă cu zilele spulberate de către furtuna dorinţelor şi plăcerilor neizbutite. Mă uitam cum a doua lacrimă răsărea iarăşi ca un bob de mărgăritar, în scoica de sidef a ochiului. Prietenul îmi vorbi:

— Tu, care eÅŸti singur, dragul meu, nu vei înÅ£elege mâhnirea mea. Ai venit acum la mine, peste câtăva vreme te vei întoarce iarăşi între cei patru pereÅ£i ai odăiÅ£ei tale liniÅŸtite, între lucruÅŸoarele puse ÅŸi rămase la locul lor de zile, de săptămâni întregi. Nici o schimbare nu vei găşi aceiaÅŸi salcâmi de la fereastră, aceleaÅŸi strigăte pe uliţă, la acelaÅŸi ceas, aproape aceleaÅŸi scrisori săptămânale, ÅŸi, rar, aceiaÅŸi prieteni care, fie vorba între noi, nu prea sunt legaÅ£i sufleteÅŸte cu viaÅ£a ta de cunoscător al multor lucruri... Tu eÅŸti singur, eÅŸti deprins cu lâncezeala aceasta, care pentru mine e ucigătoare. ÃŽn casa noastră trebuie să tresalte viaÅ£a, s-o simÅ£im. Uită-te împrejur: pentru că sunt la birou, să luăm de pildă cuÅ£itul acesta de os; ieri, nu mai departe, nu l-am găsit la locul lui; l-am căutat un ceas, îmi trebuia să tai o carte, ÅŸi de-abia l-am aflat, ÅŸtii unde? colo, sub vraful cela de cărÅ£i. ÃŽl ascunsese Sandi. Åži de câte ori am nevoie, de atâtea ori îl caut. Mă necăjesc, nu-i vorbă, dar cu câtă bucurie Å£in cuÅ£itul în mână când ÅŸtiu că s-a jucat Sandi cu dânsul. ClopoÅ£elul cela de lângă mâna ta lasăl, lasă-l acolo, a căpătat el ÅŸi alte trântituri, nu ca aceea ce poate să i-o dai fără voia ta clopoÅ£elul acesta mă trezeÅŸte întotdeauna după prânz, când de-abia aÅ£ipesc după munca grea a dimineÅ£ii. Dar cum mânuÅŸiÅ£a lui Sandi e departe, azi, vezi tu, clopoÅ£elul parcă nici nu mai e, iar eu, pentru că ÅŸtiam că nu o să fiu trezit, nici nu m-am culcat. Să văd câte ceasuri sunt: sunt patru ÅŸi jumătate. Peste câteva clipe ar trebui să sosească Puiu de la ÅŸcoală. Parcă-l aud: trânteÅŸte portiÅ£a, îşi aruncă taÅŸca pe biblioteca din sală, apoi se repede ca o furtună să mă sărute. Åži nu-mi loveÅŸte auzul dupăitul, pe scări, al lui Vasilică, dupăit de ursiÅŸor plin de viaţă; îmi lipseÅŸte arătarea, aÅŸa, din senin, a Miei, cu pălăria ferfeniÅ£ită, la o parte, crezându-se tare cochetă, cu întreg buclucul de hârtii ÅŸi poze subÅ£ioară, cu zâmbetul cela strâns, ca într-un degetar de argint, în gropiÅ£a de la colÅ£ul gurii. Vezi tu, acestea îmi lipsesc... Apoi se uită într-un colÅ£: Uite, Mia ÅŸi-a uitat tot buclucul despre care Å£i-am vorbit. Åži cât l-a cules, ÅŸi l-a aÅŸezat, ÅŸi l-a bătăturit! O să i-l trimit chiar azi. Strânsura asta de hârtii e cea dintâi gospodărie a ei, gospodărie care o să pregătească pe cea de mâine, cea temeinică, la casa ei de femeie harnică ÅŸi cinstită... Dacă ar da Dumnezeu să o văd aÅŸa!... Dar sunt bolnav... Cam slăbit.






Nuvele si schite de Emil Garleanu
citeste cartea pe tot ecranu

Cuvinte cheie: Biblioteca online, Biblioteca virtuala, Carti online, Carti virtuale, Citeste online, Pdf, Word, Descarca, Download carti, carti electronice,