Citeste online Desertul pentru totdeauna de Octavian Paler

Citeste online cartea "Deșertul pentru totdeauna" scrisa de Octavian Paler

fragment
3. Când eram tânăr, începusem o "istorie a sinuciderilor" pe care am abandonat-o. Mi-ar plăcea s-o pot relua acum. Aş putea vorbi despre una din cele mai delicate probleme (singura cu adevărat importantă, zicea Camus, dar cred că exagera), fără să fie necesar să dezvălui (ar fi de prost-gust) mizeriile din subconştientul meu. M-ar uşura, probabil, asta. Ar constitui un fel de exorcism. Cu atât mai important cu cât nu mai sunt în situaţia, fericită, de a-mi crea singur punctele de sprijin, când am nevoie. Printre "darurile" pe care mi le-a adus bătrâneţea se numără şi acesta; iar, acum, mă simt ca o epavă aruncată la mal.
Dacă aş avea mai multă energie, aş fi, poate, disperat. Dar nu: ajung până acolo Disperarea e a stare vitală, or eu sunt doar obosit; deprimat şi, pe deasupra tulbure. În fond, de ce mă întorc mereu la teama că sunt aproape de capătul drumului? N-am niciodată încredere în motivele care mi se par evidente. Motivul evident acum ar fi infarctul. Eram convins că o boală gravă te ajută să vezi esenţialul şi fiindcă nu pot spune în această clipă ce anume e esenţial pentru mine mă simt derutat. Se pare că iubim; de fapt; ceea ce ne lipseşte. Din păcate, nu semăn deloc la caracter cu tatăl meu. Vitalitatea, care re~ m-a ajutat totdeauna să fac faţă melancoliei şir pesimismului, dă; se pare; semne de "insuficienţă", iar natura mea impulsivă reacţionează ca de obicei, pe dos, prin dorinţi negative. Aseară, am adormit în fotoliu, uitându-mă la televizor; m-am trezit după miezul nopţii un film cu un bărbat care suferise un accident ce-i paralizase tot corpul de la umeri în jos. Îşi pleda dreptul de a dispune de viaţa sa în acele condiţii. Am stins televizorul, dar n-am reuşit să readorm, cu toate că luasem un somnifer. Mi-am amintit cum a înghiţit Pavese un pumn de somnifere, într-o cameră de hotel, după ce şi-a scos pantofii, ca să nu murdărească din greşeală cearceaful. Pe urmă, mi-am zis, ruşinat, că am obsesii morbide. Adevărul e că nu găsesc în mine nici nepăsarea, nici puterea de a privi moartea ca pe un sfârşit firesc. Şi, probabil, tocmai pasiunea cu care am iubit viata m-a adus în situaţia asta. Nu sunt în stare să concep fatalitatea iară nici o crăpătură, pe unde vine un licăr de speranţă.
Mai târziu, m-a copleşit o senzaţie stranie de irealitate. Mă afundam, parcă, într-un fel de timp gol, ruinat, pustiu, auzind ca prin vis vântul care izbea afară, de zid, crengile oţetarilor. Prin întuneric, ghiceam dunga cenuşie care e sabia tatei din tabloul de pe perete, dar memoria mea devenise ceţoasă, nesigură, încărcată de resturi ale unor întâmplări greu de fixat într-o vreme precisă. La un moment dat, mi s-a părut că plouă şi că ploaia făcea să sune prelung tabla de pe acoperiş.
Probabil, aţipisem deoarece, când m-am sculat şi am aprins lumina, nu se mai auzeau decât rafalele vântului.

"Desertul pentru totdeauna" de Octavian Paler


Din pacate cartea nu poate fi pusa pe site pentru a fi citita online, asa ca nu ne ramane de facut decat sa va indrumam sa o cumparati.

Puteti cumpara cartea din libraria Elefant.ro la pretul de 17,96 lei. Deocamdata cartea are pretul redus de la 19,95 de lei.
Tip coperta: Brosata
Format: 160x180
Numar pagini: 232
Editura: Polirom

Comanda cartea

Sau o puteti cumpara din libraria Libris.ro la pretul de 18.95 lei. Libraria Libris.ro ofera transport gratuit pentru orice comanda.
Editura: POLIROM

Comanda cartea

Vezi si:
Ultimele carti adaugate
Autori
Autori la inceput
Dex Online - BiblioDex
Cuvinte cheie: Biblioteca online, Biblioteca virtuala, Carti online, Carti virtuale, Citeste online, Pdf, Word, Descarca, Download carti, citeste carti, carti electronice, literatura