Citeste online Albert Camus - Caderea

Citeste online cartea "Caderea" scrisa de scriitorul francez Albert Camus. Citeste cartea electronica: "Caderea" disponibila in biblioteca noastra online.

Cartea "Căderea" (franceză: La Chute) este un roman filozofic al lui Albert Camus. Publicată pentru prima dată în 1956, este ultima sa operă completă de ficțiune. Cu acțiunea amplasată la Amsterdam, cartea "Căderea" constă dintr-o serie de monologuri dramatice ale autoproclamatului „judecător-pocăit” Jean-Baptiste Clamence, în timp ce reflectă asupra vieții sale în fața unui străin. În ceea ce echivalează cu o mărturisire, Clamence povestește despre succesul său ca avocat bogat parizian, care era foarte respectat de colegii săi. Criza lui, și „căderea” sa supremă din har, a fost menită să invoce, în termeni seculari, căderea omului din Grădina Edenului. Romanul "Căderea" explorează teme de inocență, captivitate, inexistență și adevăr. Într-un elogiu adus lui Albert Camus, filozoful existențialist Jean-Paul Sartre a descris romanul drept „poate cel mai frumos și cel mai puțin înțeles” dintre cărțile lui Camus.

fragment
Pot, domnule, să vă ofer serviciile mele fără riscul de a vă stingheri? Mă tem că n-o să ştiţi să vă faceţi înţeles de prea stimabila gorilă care conduce destinele acestui local. Nu vorbeşte decât olandeza. Dacă nu mă autorizaţi să vă pledez cauza, nu va ghici că doriţi un păhărel de rachiu de ienupăr. Iată, îndrăznesc să sper că m-a înţeles; felul în care a dat din cap trebuie să însemne că argumentele mele l-au convins. Se duce într-acolo grăbindu-se cu o încetineală de înţelept. Aveţi noroc, n-a mârâit. Când refuză să servească, e de-ajuns să mârâie o dată: nimeni nu mai insistă. Numai marile ani¬male au privilegiul de a fi, după voie, în toane bune sau rele. Dar îngăduiţi-mi să mă retrag, domnule, prea fericit că v-am putut fi de folos. Vă mulţumesc, şi aş accepta dacă aş fi sigur că prezenţa mea nu-i inoportună. Sunteţi prea bun. Atunci îmi voi pune paharul lângă al dumneavoastră.
Aveţi dreptate, tăcerea lui e asurzitoare. E tăcerea pădurilor primitive, din care pândesc mii de ochi. Uneori mă uimeşte încăpăţânarea cu care prea tăcutul nostru prieten se înverşunează împotriva limbilor civilizate. Meseria lui e să primească marinari de toate naţionalităţile în acest bar din Amsterdam, pe care l-a numit, nu se ştie de ce, "Mexico-City". Cu asemenea îndatoriri ne putem teme — nu credeţi? — că ignoranţa lui îl stânjeneşte. Imaginaţi-vi-l pe omul de la Cro-Magnon locatar al turnului Babel! Un lucru e sigur: nu s-ar prea simţi la el acasă. Dar nu, ăsta nu se simte exilat, îşi vede de treabă şi nimic nu-l scoate dintr-ale lui. Una din puţinele fraze pe care le-am auzit rostite de el suna cam aşa: Cui îi place, bine. Cui nu, tot bine. Dar ce sau cine anume putea să placă sau să nu placă? De bună seamă că însuşi prietenul nostru. Vă mărturisesc că asemenea făpturi dintr-o bucată mă atrag. Când ai meditat vreme îndelungată asupra omului, fie obligat de meserie, fie din vocaţie, ţi se întâmplă uneori să te simţi cuprins de-o adevărată nostalgie pentru primate. Căci ele, cel puţin, n-au gânduri ascunse.


Albert Camus - Caderea


Cuvinte cheie: Biblioteca online, Carti online, Carti virtuale, Citeste online, Pdf, Word, Descarca, Download carti, carti electronice,