Citeste cartea "Ciocoii vechi si noi" de Nicolae Filimon

Citeste online cartea "Ciocoii vechi si noi" sau (Ce naște din pisică șoareci mănâncă) scrisa de scriitorul roman Nicolae Filimon.
Ciocoii vechi și noi este un roman românesc, scris de Nicolae Filimon, fiind considerată cea mai importantă operă a prozatorului. Romanul a fost publicat pentru prima dată în anul 1862 de Revista Română a lui Al. I. Odobescu, iar în anul 1863 a apărut ca volum. Este considerat primul roman notabil al literaturii române.





Fragment    -      Vizitiul, după ce plesni de câteva ori din bici È™i mai făcu câteva marafeturi prin care voia să arate abilitatea ce avea în meseria sa, trase butca la scară.
          Nu trecu mult È™i se auziră paÈ™ii cei leneÈ™i È™i gravi ai marelui postelnic, ce cobora scara cu o cadență simetrică. Junele, a cărui atenÈ›iune era aÈ›intită la cea mai mică miÈ™care ce se petrecea, auzi È™i el acest zgomot È™i cu un aer în care se vedea foarte curat neliniÈ™tea, ridică de la pământ două cutii cu păstrăvi È™i câteva găini; apoi vârî măchinăliceÈ™te mâna în sân È™i scoase un plic sigilat; iar după ce își strânse fermeneaua la piept È™i-È™i luă caucul din cap, lăsând să se vadă o căpățână rasă peste tot È™i numai în creÈ™tet cu vreo câteva fire de păr, luă o poziÈ›ie umilitoare È™i aÈ™teptă sosirea boierului. ÃŽn fine postelnicul apăru în scară îmbrăcat cu anteriu de cutnie ca guÈ™a porumbului, încins peste mijloc cu un È™al de Èšarigrad, cu iÈ™licul în cap È™i învelit până la ochi cu o giubea de postav albastru, blănită cu blană de râs. El zări pe june È™i-i zise cu gravitatea de boier de protipendadă[3]:
          — Cine eÈ™ti, mă băiete, È™i ce voieÈ™ti de la mine?
Junele căzu în genunchi și, sărutând pulpana anteriului, răspunse cu o voce lâncedă ce inspira compătimire:
          — Să trăiÈ›i întru mulÈ›i È™i fericiÈ›i ani! Sunt Dinu Păturică, nemernicul fiu al preaumilitei voastre slugi treti-logofăt Ghinea Păturică, fostul odinioară vătaf de curte al înălÈ›imii voastre.
          — Ei bine, spune-mi ce vrei de la mine?
          — Am o scrisoare de la tata către preacinstitul È™i de bun neam obraz al măriei voastre.
          — Ad-o-ncoace, să vedem acea scrisoare.
          Junele se apropie de postelnicul È›inând capul plecat până la pământ È™i-i dete scrisoarea; apoi căzu iarăși în genunchi È™i, stând în această poziÈ›iune, aÈ™teptă răspunsul.
          Boierul deschise scrisoarea È™i citi cele următoare:
          “Preamilostivului È™i de bun neam al meu stăpân, cu cea de slugă supunere mă închin.
          După sânta datorie ce am, ca un supus credincios vin a cerceta despre fericita È™i mie foarte scumpă sănătate a panevgheniei tale, ca aflând-o pe deplin să mă bucur din rărunchii inimii mele, căci eu, din mila Domnului, mă aflu în toată întregimea sănătății È™i mă îndeletnicesc cu umilita mea slujbuliță de sameÈ™ ce te-ai milostivit a-mi da. Am primit preacinstita scrisoare a blagorodnicei tale È™i cele ce-mi porunceÈ™ti le-am pus în lucrare. Cele patruzeci lude[4] scutelnici: pescari, răcari, vânători È™i dărvari, i-am împrăștiat în tot judeÈ›ul È™i cred că, cu ajutorul lui Dumnezeu È™i iuÈ™chiuzarlâcul smeritului tău rob, curtea blagorodnicei tale în scurtă vreme se va umplea de toate cele trebuincioase.
          Alta am să te rog, arhon postelnice: fiul meu, înfățișătorul acestei umilite scrisori, a ajuns în ilichie È™i cu toate că m-am silit a-l învăța toate iuÈ™chiuzarlâcurile È™i marafeturile cu care trebuie să fie împodobit un adevărat calemgiu, dar nefiind de ajuns toate acestea, îl trimit la domnia ta ca să se mai roadă, ca să poată ieÈ™i È™i el mâine-poimâine la obraze.
          PrimeÈ™te, milostive stăpâne, două bote cu păstrăvi È™i zece găini crescute È™i îngrășate de mine.
          A panevgheniei tale smerita È™i umilita slugă, treti-logofăt Ghinea Păturică ot Bucov, sud Saac.”
          După ce postelnicul Andronache citi scrisoarea, chemă pe vătaful său de curte È™i-i zise:
          — Ia aceste cutii cu păstrăvi È™i să le trimiÈ›i colo, È™tii tu! — iar pe È™trengarul acesta de băiat să-l opreÈ™ti în curtea mea È™i să mi-l faci deocamdată ciubucciu.
          La aceste vorbe ale boierului, inima lui Dinu Păturică săltă de bucurie — È™i avea mare dreptate, căci prin admiterea lui în serviciul postelnicului devenise proprietar pe prima literă a alfabetului fortunei.
          ÃŽn timpul acesta vizitiul atinse caii cu biciul È™i ieÈ™i cu butca din curte, iar vătaful luă cutiile cu păstrăvi împreună cu găinile È™i, urmat de noul său confrate în ciocoism, sui mai întâi scara cea mare a casei, trecu prin sală È™i, ajungând la o galerie cam întunecoasă, se opri în loc È™i zise lui Dinu Păturică:
          — Iată odaia ce È›i-am gătit pentru locuință; intră într-însa È™i peste un ceas voi veni să te învăț meseria de ciubucciu cu care te-a cinstit stăpânul.
          Noul ciocoi aÈ™teptă până se depărtă vătaful, iar după aceea se coborî în curte È™i, luând o pereche de desagi în care era o colecÈ›iune de trenÈ›e ce compuneau averea ce aducea el din casa părintească, sui scara cu repeziciunea vântului È™i intrând iarăși în camera sa își aÈ™eză toate lucrurile pe la locul lor.





"Ciocoii vechi si noi" de Nicolae Filimon






Cuvinte cheie: Biblioteca online, Biblioteca virtuala, Carti online, Carti virtuale, Citeste online, Pdf, Word, Descarca, Download carti, carti electronice,