Citeste online cartea "Tanase Scatiu" de Duiliu Zamfirescu

Citeste online cartea "Tanase Scatiu" scrisa de scriitorul roman Duiliu Zamfirescu. Citeste cartea electronica: "Tanase Scatiu" disponibila in biblioteca noastra online.





Daca doriti sa cumparati cartea in format clasic, o puteti face din libraria Elefant.RO. Pretul ei este 10,32 lei.

Titlu: Tanase Scatiu
Autor: Duiliu Zamfirescu
Domeniu: Fictiune pentru adolescenti
Editura: Paralela 45
Anul aparitiei: 2008
Tip coperta: Brosata
Numar pagini: 104

Comanda cartea

Despre cartea "Tanase Scatiu"
„Personalitatea de tranzitie, iata sintagma emblematica pentru Zamfirescu, autor care depaseste cadrele literare ale vremii, prefigurand - in linia intelegerii personajelor, a relatiilor cuplului, a raporturilor societate-individ si in unele elemente de tehnica romanesca (...) - opera unor scriitori ca Rebreanu, Camil Petrescu, H.P. Bengescu, M. Sebastian, Ion Vinea“ - Dan C. Mihailescu

Despre Duiliu Zamfirescu
Nichita Stănescu (n. Nichita Hristea Stănescu, 31 martie 1933, PloieÈ™ti, judeÈ›ul Prahova — d. 13 decembrie 1983 în Spitalul Fundeni din BucureÈ™ti) a fost un poet, scriitor È™i eseist român, ales post-mortem membru al Academiei Române.





fragment
În adevăr, Stoica, beat mort, ca să-și țină cumpăna pe capră, se rezema în hățuri. Atunci trăsura se oprea.
La fiecare popas, se auzea stăpânul înjurând:
— Mă beÈ›ivule, mă, nu te-ai mai trezit! ?... Mă!
Și la fiecare "mă", răsuna câte un ghiont în spinarea vizitiului, dar fără nici un câștig: pe dinafară cojocul gros, pe dinăuntru rachiul tare, îl puneau mai presus de pumnii"boierului".
În cele din urmă, Tănase Scatiu pierdu răbdarea. Când se mai opriră caii încă o dată lângă crâșma din drum, el ieși de sub coșul trăsurii. Scăpărau înjurăturile de mânios ce era.
— Dă-te jos, boule, dă-te jos. Trebuie să mă urc eu pe capră, că de-aia am vizitiu...
Stoica se foia să se dea jos, bolborosind printre dinți:
— D-apoi să-mi dai simbria, că eu mă duc...
— Bată-te Dumnezeu, nevoiaÈ™ule, că de douăzeci de ani te duci È™i tot nu mai pleci. Măcar de te-ai duce dracului!...
— Parcă-c eu de vină, dacă-s caii stătuÈ›i de drum... ÃŽn acelaÈ™i timp voi să sară în noroi. Stăpânu-său îl apucă de ceafă:
— Ce faci, mă!... Vrei să sari în noroi È™i apoi să te sui în trăsură, ca un porc?
— Pai ce să fac?
— Să te ia dracu, asta să faci. Nu poÈ›i să te cobori de pe capră în trăsură?
Stoica se uită cam urât la priporul ce se întindea din vârful caprei. Se simțea în ce hal era și nu-i venea deloc la îndemână să încerce. Pe când el se lupta să intre sub coș, caii mișcară trăsura. Vălătuc, Stoica se rostogoli în noroi.
— Na!... avu el vreme să rostească. Furia lui Scatiu nu mai cunoscu margini. Crucile, dumnezeii È™i toÈ›i sfinÈ›ii părinÈ›i îi trecură prin gură, ca la un surugiu. Fără a mai sta mult la gânduri, dete bici cailor È™i plecă, lăsându-È™i vizitiul în noroi.
Când ajunse în oraș, se înnopta de-a binele. Casele lui erau așezate în mijlocul unei curți mari. Le cumpărase, ca pe tot ce cumpăra, de ocazie, de la un boier scăpătat, Costache Merișescu, și le schimbase, le meremetisise, astfel că erau acum cele mai frumoase din târg.
De îndată ce se auziră clopotele cailor, slugile ieșiră toate, ca de obicei, întru întâmpinarea boierului.





Duiliu Zamfirescu - Tanase Scatiu






Vezi si:
ultimele carti adaugate
Autori
Autori la inceput
Dex Online - BiblioDex
Cuvinte cheie: Biblioteca online, Biblioteca virtuala, Carti online, Carti virtuale, Citeste online, Pdf, Word, Descarca, Download carti, citeste carti, carti electronice, literatura