Recenzie la cartea "Ciuma Alba", autor Frank Herbert

Sa va spun cine este autorul? Cred ca este pierdere de vreme, am convingerea ca stiti despre el mai mult decat mine, totusi voi spune cateva cuvinte…
…este un scriitor american nascut pe 8 octombrie 1920 in Tacoma, Washington, decedat (din pacate) pe 11 februarie 1986. Spun din pacate deoarece unii oameni ar merita sa traiasca vesnic, nu doar in cartile deja scrise ci pentru a mai putea scrie altele.

Frank Herbert este creatorul celebrului ciclu de romane Dune, pe langa multe altele, in fiece carte reuseste sa-si demonstreze talentul cu totul iesit din comun in a crea mituri precum si simtul sau extraordinar de a prezenta in termeni accesibili unele concepte stiintifice care in limbajul de specialitate ar fi imposibil de asimilat unui cititor neinitiat.

Dar hai sa trec la “Ciuma alba”.

Este o carte avertisment scrisa in perioada 1980-1982, care reprezinta un semnal de alarma adresat atat membrilor gruparilor teroriste cat si autoritatilor care ignora luarea unor masuri impotriva elementelor instabilizatoare a sigurantei si pacii mondiale,precum si oamenilor de stiinta prin evidentierea pericolului reprezentat de o eventuala alienare mentala a cuiva ori de actiunile extremiste.

In carte alienarea mentala se produce in cazul unui cercetator ca urmare a unei traume provocate de pierderea celor dragi intr-un atentat terorist. Acesta reuseste datorita cunostiintelor sale ca prin utilizarea unei dotari tehnice minime sa creeze o arma suficient de teribila cat sa sterga formele de viata actuale de pe pamant printr-o interventie la nivelul ADN-ARN-ului. Acestea fiind componente ale oricarei celule vii, una cu rol de stocare a informatiilor cealalta cu rolul de a pune in aplicatie informatiile,este suficienta denaturarea uneia pentru a determina distrugerea celulelor ,implicit al organismului.
     Cartea evidentiaza puterea si precizia cu care stiinta este capabila sa actioneze chiar si atunci cand este utilizata in defavoarea omului, o precizie atat de mare incat permite determinarea cu exactitate impotriva carei clase sociale, a carei rase sau a carui grup sa actioneze o arma conceputa prin mijloace genetice. Metoda se bazeaza pe faptul ca anumite caracteristici genetice sunt specifice doar anumitor indivizi si este suficienta delimitarea acestor caracteristici determinate la nivel de gena pentru a crea o arma care sa actioneze strict asupra acestora.

In cazul cartii lui Frank Herbert vizate sunt femeile, arma inchipuita de autor consta intr-un segment de ADN sintetic capabil sa se ataseze de acel segment al helixului care determina sexul organismului, asta insa doar in cazul femeilor, barbatii nu erau afectati dar odata ce contactau boala deveneau purtatori. Rezultatul a fost o disparitie aproape totala a reprezentantilor sexului feminin.

Culmea e ca stiintific tot ce scrisese vizionarul acesta este posibil, insa spre marele nostru noroc ar necesita o munca de o durata mai indelungata decat durata unei vieti de om. Este insa imposibil sa nu realizam avertismentul: am ajuns in acel stadiu al cunosterii in care un singur om poate distruge tot ce a realizat natura in decurs de milioane de ani.
     Pana nu demult un om care detinea puterea, un om care nu avea rezerve in a comite crime sau acte de sadism putea ucide un anumit numar de indivizi pana sa fie oprit. Nimeni nu reprezenta o amenintare generala. Razboaiele se purtau intre natiuni cu pierderi de ambele parti, odata cu atingerea unei limite inceta razboiul, spre diferenta de acele vremuri acum pot avea loc confruntari intre un singur individ si restul lumii, confruntare in care numarul celor implicati nu are nici un fel de importanta, armele biologice sunt capabile sa distruga miliarde de vieti cu aceasi usurinta cu care distrug una.

Citind aceasta carte si analizand implicatiile prezentate a reusit Frank Herbert sa-mi creeze imaginea unei civilizatii a carei membrii danseaza cu totii pe o sarma subtire,un pas gresit al unui singur membru poate determina moartea tuturor.Pesimista si infricosatoare viziune,totusi as zice ca este foarte necesara daca vrem sa supravietuim ca specie.

Recenzie preluata de pe blogul Balinferi.wordpress.com