Citeste cartea Invenția lui Morel de Adolfo Bioy Casares

Citeste online cartea electronică "Invenția lui Morel" de scriitorul Adolfo Bioy Casares.

Invenția lui Morel este un roman scris în 1940 de autorul argentinian Adolfo Bioy Casares. Lucrarea, care este un exemplu clasic de literatură fantastică în limba spaniolă, este probabil cea mai faimoasă dintre cele scrise de autorul menționat. În prolog, Jorge Luis Borges exprimă, referitor la intriga sa, că nu i se pare „o inexactitate sau o hiperbolă să o descrie ca perfectă”.

Este povestea unui om care, sustrăgându-se de justiție, evadează pe o insulă spunând că este infectat cu o misterioasă boală fatală. Luptându-se să înțeleagă de ce totul pare să se repete, își dă seama că toți oamenii pe care îi vede acolo sunt de fapt înregistrări, realizate cu o mașină specială, inventată de Morel, care este capabilă să înregistreze nu doar imagini tridimensionale, ci și voci și mirosuri, făcând totul imposibil de distins de realitate. Povestea amestecă realismul, fantezia, science fiction și teroarea. Borges a scris o introducere în care a numit-o o lucrare de „imaginație rațională” și a legat-o de opera lui H. G. Wells. Atât Borges, cât și Octavio Paz au descris romanul drept „perfect”. Povestea este considerată a fi inspirația pentru Anul trecut la Marienbad al lui Alain Resnais și o influență asupra serialului TV Lost.





Fragment
Scriu toate astea pentru a lăsa o mărturie despre miracolul ostil. Dacă în cîteva zile nu mor înecat sau luptînd pentru libertatea mea, sper să scriu o Apărare în faţa supravieţuitorilor şi un Elogiu lui Malthus.
Voi ataca în aceste pagini pe cei care secătuiesc pădurile şi pustiurile; voi demonstra că lumea, prin perfecţionarea poliţiilor, a documentelor, a gazetăriei, a radio-telefoniei, a vămilor, face ireparabilă orice eroare judiciară, fiind un adevărat infern pentru cei urmăriţi. Pînă acum n-am putut să scriu decît această foaie pe care ieri n-o prevedeam. Cîte sînt de făcut totuşi pe-o insulă solitară! Fără egal este tăria lemnului! Iar spaţiul e cu atît mai mare cu cît pasărea e mai nestatornică!
Un italian, care vindea covoare la Calcutta, mi-a dat ideea să vin aici; mi-a spus înlimba lui:
— Pentru un fugar, pentru unul ca dumneata, există un singur loc pe lume, dar acolo nu se poate trăi. E o insulă. Oamenii albi au construit cam prin 1924 un muzeu, o capelă, un bazin de înot. Lucrările au fost încheiate şi abandonate.
L-am întrerupt cerîndu-i ajutorul pentru călătorie. Negustorul a continuat:
— Nu ajung acolo nici piraţii chinezi, nici nava albă a Institutului Rockefeller.
E focarul unei boli încă misterioase care ucide treptat, din afară înăuntru. Cad unghiile şi părul, pielea şi corneele ochilor mor, în timp ce corpul mai trăieşte vreo zece-cincispre-zece zile; membrii echipajului unui vapor care ancorase pe insulă, cînd i-a găsit crucişătorul japonez Namura, erau jupuiţi, chei, fără unghii, morţi cu toţii.Vaporul a fost scufundat cu lovituri de tun.
Viaţa mea era însă atît de îngrozitoare încît am hotărît să mă duc. Italianul a vrut să mă convingă să renunţ; totuşi am reuşit să-l fac să mă ajute.

"Inventia lui Morel" de Adolfo Bioy Casares


Cuvinte cheie: Biblioteca online, Biblioteca virtuala, Carti online, Carti virtuale, Citeste online, Pdf, Word, Descarca, Download carti, carti electronice, literatura,