Citeste online "Cel mai iubit dintre pamanteni" de Marin Preda

Citeste online cartea "Cel mai iubit dintre pamanteni" scrisa de scriitorul roman Marin Preda. Citeste cartea electronica: "Cel mai iubit dintre pamanteni" disponibila in biblioteca noastra online.

Vezi si:
"Viata ca o prada"
"Morometii"
"Imposibila intoarcere"
"Marele Singuratic"
"Risipitorii"

Vezi si referatul: Despre Imaginea familiei in Amintiri din copilarie si Morometii






Daca doriti sa cumparati cartea in format clasic, o puteti face din libraria Elefant.RO. Pretul ei este 48,75 lei (include toate 3 volumele).

Titlu: Cel mai iubit dintre pamanteni
Autor: Marin Preda
Domeniu: Fictiune, Literatura romana, Literatura Romana Clasica
Editura: Cartex 2000
Anul aparitiei: 2013
Tip coperta: Brosata
Numar pagini: 1048


Comanda cartea

Despre carte: Cel mai iubit dintre pământeni (1980) este ultimul roman scris de Marin Preda. Romanul este o frescă complicată a României comuniste și prezintă ororile din epoca stalinistă. Cartea a trecut de cenzura comunistă datorită atitudinii naționaliste și antisovietice din timpul lui Nicolae Ceaușescu.

Despre Marin Preda
Marin Preda (n. 5 august 1922, SiliÈ™tea-GumeÈ™ti, judeÈ›ul Teleorman — d. 16 mai 1980, MogoÈ™oaia) a fost un academician, nuvelist, romancier, scriitor, director de editură român, politician comunist deputat în Marea Adunare NaÈ›ională, membru al Partidului Comunist Român... citeste toata biografia lui Marin Preda





fragment
     Pînă într-o zi, cînd mă căută la ÅŸcoală Căprioara. Era tăcută ca ÅŸi în ziua revederii noastre, dar trufia îi dispăruse, fără să mai fie însă căprioara de altădată. Am întrebat-o ce s-a întîmplat. Mi-a răspuns încercînd să mimeze nedumerirea: că de ce am plecat atunci ÅŸi m-am purtat aÅŸa de urît cu ea? Am tăcut îndelung, încercînd să ghicesc ce vrea acum de la mine. Nu cumva se despărÅ£ise de medicinist? ÃŽi fixai o întîlnire ÅŸi în timp ce ne plimbam prin parcul oraÅŸului îi spusei că ÅŸtiu ce i s-a întîmplat, dar nu ÅŸtiu cine pe cine a părăsit, ea pe chirurg, sau chirurgul pe ea? ÃŽmi ÅŸopti cu un glas sugrumat că ea pe el. "De ce?" o întrebai. "E o canalie!" Ei da, am gîndit, cît timp ne iubeÅŸte e un om minunat, pe urmă, ei da, o canalie... "Nicidecum, i-am răspuns, l-am cunoscut, am stat de vorbă cu el, e un băiat fără cusur..." "L-ai cunoscut?!" se miră ea.
"Bineînţeles! Vroiam să ştiu cu cine m-ai trădat..." "Nu te-am trădat, zice, mi-am dat seama că de fapt pe tine te iubesc!"
     Pleosc! Iată-mă, am gîndit, vîrît într-o situaÅ£ie vulgară. ÃŽn timp ce trăia cu acela acolo la Å£ară îşi dădea seama că de fapt pe mine mă iubea. Atunci de ce era chirurgul o canalie? Nici n-am mai întrebat-o, chirurgul desigur era o canalie fiindcă o părăsise, îmi dădeam seama clar, ÅŸi nu cum spunea Căprioara, că ea îl părăsise pe el. M-am uitat bine la ea. Căprioara era rănită ÅŸi deodată mi s-a părut mai frumoasă ca înainte, cu suferinÅ£a pe chipul ei speriat. Se uita la mine nu ca altădată, fără surîs, ci cu acea imperceptibilă miÅŸcare a buzelor care prevesteÅŸte sau stăpîneÅŸte hohotul disperat de plîns.
Într-o clipă am uitat totul, m-am înmuiat şi am apucat-o pe după umeri. "Nu e nimic, i-am spus, trebuia să faci şi prostia asta ca să-ţi dai seama ce înseamnă să trădezi. Cine trădează va fi trădat. O să vedem dacă între noi mai poate fi ceva. Linişteşte-te, se întîmplă, eşti frumoasă, o să găseşti oricînd un altul, dacă eu n-o să pot să te iert."
     Dar o ÅŸi iertasem ÅŸi am reînceput să ne vedem zilnic. ÃŽnsă Căprioara tot rănită arăta, fapt care mă puse pe gînduri, fiindcă suferinÅ£a ei nu părea să-i vie din iubirea pentru celălalt, în acest sens dovezile ei de iubire pentru mine alungau această presupunere. ÃŽnainte rece, acum redescopeream în ea o pasionată, turna flăcări în mine, mie care le aveam pe ale mele ÅŸi îmi ajungeau.





Marin Preda - Cel mai iubit dintre pamanteni


Vezi ultimele carti adaugate
Autori la inceput
Cuvinte cheie: Biblioteca online, Biblioteca virtuala, Carti online, Carti virtuale, Citeste online, Pdf, Word, Descarca, Download carti, citeste carti, carti electronice, literatura,